Staatsgreep in Thailand! - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Marcel Horst - WaarBenJij.nu Staatsgreep in Thailand! - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Marcel Horst - WaarBenJij.nu

Staatsgreep in Thailand!

Door: Kru Marcel

Blijf op de hoogte en volg Marcel

29 Mei 2014 | Thailand, Bangkok

Heeft iedereen het al gehoord? Er heeft een staatsgreep plaatsgevonden in Thailand! Wat is er precies gebeurd? Nou, volgens Jeroen is het verhaal binnen het bedrijf als volgt: Een jongedame is met een groep jongens mee naar huis gegaan om daar eens lekker te feesten. Vervolgens waren de heren zo dronken dat ze zich nogal begonnen op te dringen aan mevrouw, welke vervolgens de politie heeft gebeld. Een aantal agenten heeft hierna een inval gedaan en troffen daar een compleet wapenarsenaal aan van de National United Front of Democracy Against Dictatorship (oftewel: de roodhemden) Dit is een actiegroep die zich voornamelijk richt tegen de huidige regering en nu dus ook het leger en tevens een groot voorstander van de verdreven Premier Shinawatra. Wil je hier meer van weten dan raad ik je aan dit even te lezen: http://www.mo.be/artikel/tijdlijn-gele-hemden-versus-rode-hemden

Er is volgens het leger geen actie ondernomen tegen deze wapencollectie.. Of in ieder geval niet voldoende. Vervolgens heeft het leger dus een coup gepleegd en de macht overgenomen. Waarschijnlijk is het even anders gegaan en heeft het leger dit hele gebeuren in scène gezet om zo de politieke machthebbers aan de kant te schuiven.

Hoe dan ook, kommer en kwel in Thailand staat er groot in de kranten! (kreeg ik mee vanuit Nederland) Wat merk je er hier nou van? Niks... Nouja, ik zit 100 km van Bangkok en wanneer we richting Bangkok rijden zie ik twee keer drie soldaten met een pantservoertuig met daarop een 50cal.. Best indrukwekkend, maar dat was het dan ook weer. De grootste balers in dit verhaal zijn de onschuldige slachtoffers van de protesten in Bangkok en de politie agenten... Huh? Ja, wanneer je per dag 300 Baht verdiend (dat is 8 Euro), dan moet je je geld toch ergens anders vandaan halen. Dus als ze je dan aanhouden, dan mag je kiezen: of je betaald de boete opgelegd door 'justitie' of je betaald de helft, maar stelt verder geen vragen. Algemeen bekend hier in Thailand, maar een agent gaat dit dus niet voorstellen wanneer er een militair naast zich staat. In dit land hebben militairen namelijk een hoop meer macht dan een agent in tegenstelling tot Nederland.

Als je trouwens hier over de weg rijdt om even wat 2 takt motoren te gaan bekijken, dan kom je vanalles en nog wat tegen. Werkelijk iedereen kan hier motor rijden, van vrouwen tot jongens van een jaar of 10. Ook zie je zwaar overbeladen vrachtwagens en pickup trucks waar in de laadbak gewoon een tweede pick up staat.... Of er zitten 10 mensen achterin, stel je maar eens voor wat er gebeurt als iemand daar frontaal tegenaan rijdt. Voor de Fast&Furious fanaten is er ook genoeg te zien. Auto's zijn hier best netjes gepimpt en je ziet zelfs Porsches, die hier twee keer zo duur zijn vanwege een importafspraak, rondrijden. Ook rijdt iedereen hier zijn eigen tempo. De één rijdt dus 40 en de ander 180 er langs. Thai houden er ook niet van om ingehaald te worden, dus het is af en toe een racebaan, waar Jeroen zich trouwens prima thuis voelt.

Die tweetakt motoren zijn hier trouwens prima betaalbaar. We hebben laatst een motor grotendeels gereviseerd en waren hier maar liefst 100 Euro voor kwijt. In Nederland mag je daar een nul achter plakken! Ook hebben we nu in totaal 3 motoren, waarvan er eentje 110 Euro kostte en de ander 500 Euro, deze was dan wel in nieuwstaat! Nieuwstaat betekent trouwens van buiten.. Thai kunnen perfect iets opnieuw in elkaar zetten en het er nieuw uit laten zien. Wanneer je het dan weer uit elkaar haalt kom je het favoriete gereedschap van de Thai tegen: De THAIrip! Werkelijk alles wordt ermee vastgezet, van kappensets tot uitlaten. Als je trouwens een proefrit maakt moet je hier nog best oppassen. Ze rijden hier namelijk links, of in het midden. Nouja, wat je het beste uitkomt...

Ondertussen begin ik het Nederlandse eten steeds meer te missen.. Broodjes hebben ze hier enkel uit de magnetron of heel oud en het beleg hierop is lastig te definiëren. Je wordt er wel steeds handiger in en nu weet ik precies wat ik NIET moet kopen. Eten is in de 7-11 (soort buurtwinkel) of op het tankstation vaak goedkoper dan in de supermarkt... Redbull is hier best bijzonder.. Het wordt hier namelijk niet gedronken omdat het lekker is! Nee, red bull is voor de vrachtwagen chauffeurs om wakker te blijven als je 40 uur achter het stuur zit en je 's nachts zonder lantaarnpalen moet zigzaggen tussen de dronken idioten. Ik nam laatst 1 soort van Red bull en 1 uur later nog eentje en ik had het idee alsof ik net 10 koffie had weggedronken met een rietje. Bizar!

Ook leuk hoor als je in die winkeltjes loopt, of eigenlijk waar je ook loopt met Jeroen.. Iedereen kijkt! Het is ook best bijzonder als er 2 kale witte reuzen door je winkel stampen, bulderend van het lachen en Thais, Engels en Nederlands door elkaar praten. De motor verkopers moeten altijd even wennen, want die ene Farang spreekt ineens vloeiend Thais en die ander verstaat er werkelijk geen zak van...! Zowiezo heb ik te doen met de verkopende partijen.. Normaliter komt een Thai langs, kijkt ernaar en neemt hem mee. Nou Nederlanders natuurlijk niet! Dit heeft wel een reden natuurlijk: we hebben in 2 dagen wel 15 motoren bekeken en werkelijk vanalles en nog wat meegemaakt qua bizarheid. Van uit elkaar vallende motoren, waarbij eigenlijk niks meer op de originele wijze vastzit tot een Honda NSR waarbij we na de proefrit erachter kwamen dat er van de schijfrem achter enkel nog een klein stukje tussen de remblokken zat... Verder is bij de meeste motoren alles tot op het bot versleten! De verkopers zijn vaak ook totaal niet geïnteresseerd, want zij zijn niet de eigenaar. Vaak zijn het gezinnetjes waarvan de vader de motoren 'opknapt' en verkoopt voor particulieren. Zij verdienen er dus 1000 Baht aan (20 euro) en gaan daarom niet veel geld erin investeren. Het is ook bijna lullig om dan nog wat van de prijs af te halen, want dan houden die mensen niks meer over. We hebben een Kawasaki 150 cc gekocht, waar je in Nederland zo 2500 Euro voor zou betalen, voor 500 Euro... Vervolgens kom je thuis en haal je voor een schijntje allerlei nieuwe onderdelen, want die zijn nog genoeg verkrijgbaar. De reden dat deze tweetakters zo betaalbaar zijn is het feit dat bijna iedereen hier tegenwoordig viertakt rijdt ivm het verbruik en de geringe slijtage in vergelijking tot tweetakt.

Tankstations zijn trouwens ook een bezienswaardigheid! Vaak staat het vol met jonge meiden of jongens die daar in principe slapen op een ouwe autostoel, totdat er een auto aankomt. Dan rennen ze naar je auto en willen weten hoeveel er in moet. Dit tanken ze voor je als ze tenminste de tankdop open krijgen en gaan dan met het geld naar een dikke kerel die in het midden van het station achter een bureautje zit en daar krijgen ze dan het wisselgeld van. Best gezellig, want ze zijn met zijn vijven daar! Denk nou niet dat het tankstation er dus spik en span uit ziet, want niemand komt op het idee om eens flink schoon te maken.

De supermarkt is ook zoiets, overal staan open bakken met vlees en er loopt wel honderd man personeel die voornamelijk liggen te slapen op kratten achterin de winkel. Als je dan bij de kassa komt dan probeert de kassamevrouw al je boodschappen één voor één in aparte plastic tasjes te stoppen, waardoor je naar buiten loopt met 20 tasjes... En wij maar zuinig aan doen in NL... Als je dan naar buiten wil lopen, kan het zijn dat er een ouwe kerel in uniform naar je toe komt om te controleren of alles wel betaald is... Werkverschaffing genoeg in Thailand!

Nou, ik ga maar weer eens slapen. Volgende keer zal ik weer wat over de school vertellen, dat is genoeg om een apart verhaal van te maken!

• 02 Juni 2014 - 11:34

Martijn: