Te veel om te vertellen! - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Marcel Horst - WaarBenJij.nu Te veel om te vertellen! - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Marcel Horst - WaarBenJij.nu

Te veel om te vertellen!

Door: Kru Marshell

Blijf op de hoogte en volg Marcel

05 Mei 2014 | Thailand, Bangkok

Daar zijn we weer! Ondertussen ben ik alweer 4 dagen in Thailand bij de familie Baas en heb ik van alles meegemaakt.

Laat ik maar beginnen met de omschrijving van de gemiddelde dag hier (in de vakantie).
De hele familie staat hier op rond 6 uur in de ochtend (elke dag!), dan zal je denken: 'damn, wat vroeg', dat dacht ik dus ook! Door het vroege opstaan heb je tenminste nog wat aan je dag, want rond 1300 uur is het ongeveer 40 graden en gaan de meeste Thai rusten. Prima als je dit niet doet, maar je komt er snel genoeg achter dat bij elke beweging het zweet van je hoofd gutst. Na het opstaan blijkt vaak dat Jeroen (vader) al om 5 uur stond te hakken en te zagen en dat hou je ongeveer een uur vol, daarna ben je letterlijk doorweekt.

Hakken en zagen? Precies, de familie heeft een enorm stuk land met daarop een huis wat bestaat uit twee oude huizen, welke zijn doorgetrokken. Naast het huis staat de kleuterschool en daarnaast de basisschool. Rond het huis zelf zijn er verschillende stukken land met hun eigen functie. Zo is er een eilandje met daaromheen een sloot met vissen. Ze hebben een gedeelte waar eenden leven (deze worden elke dag gevoerd en de eieren worden verzameld). Verder hebben ze: 'Hollandse' kippen, Keniaanse kippen, ganzen, 2 katten families (7), padden, gekko's, kalkoenen en tot slot een pauw. Met die laatste heb ik laatst kennis gemaakt, want hij was op mijn balkon gaan zitten en heeft mij om 4 uur wakker gemaakt door op 1 meter afstand keihard te blèren.

Na het ontbijt is het tijd om wat te doen, want dat is het beste moment van de dag ivm de hitte. Laatst ben ik met Noi (de moeder) en de kinderen wezen kijken naar verschillende appartementen, want de gedachte was dat ik wel wat privacy kon gebruiken. We hebben er 7 (!) bekeken en de laatste was jackpot. Voor 70 euro per maand heb ik een kamer groter dan die in Haarlem, met airco, tv en internet. Dit was ook een leuke buurt en maar 2 of 3 km van de school vandaan.

Vandaag zijn we na het ontbijt naar de 'floating market' geweest. Dat is zoals je al kunt raden een drijvende markt in de provincie Nakon Pathom. Vanaf die markt kan je met een grote boot over de rivier een stuk varen. Onder andere langs een tempel, waar je kan bidden. Ook kwamen we bij een soort dorpje met een souvenir winkel, maar niet om te kopen. Dit was een winkel met souvenirs van over de hele wereld. Uiteraard zat er ook wat Hollands spul tussen zoals molens en klompen. Ik zag een muntencollectie en dacht dat ze het misschien wel leuk vonden als ik een euro gaf voor de collectie thuis. De man die ik het gaf was erg dankbaar en 2 minuten later vroeg hij mij om ergens naar te kijken en zowaar had hij de Euro aan de collectie toegevoegd! Best grappig dat ik nu een soort van bijdrage heb geleverd aan de tentoonstelling.

's Avonds wordt er eerst gegeten, daarna kijken we met het hele gezin een film en rond 8 uur gaat iedereen naar bed, zodat we er weer om 6 uur fris en fruitig uit kunnen komen.

Jeroen is voor werk naar Myanmar en ik was dus de enige blanke man op de hele markt. Later hoorde ik van Noy dat bijna alle mensen op de markt vroegen of ik de vader was en soms zelfs zeiden dat die blanke dude wel erg veel kinderen had... Ik ben hier ook echt een attractie met mijn blanke huid, kale kop en 1.88m... Maar waar ik echt van kan genieten zijn de gezichten van de thai wanneer ik zoals gisteren met Jeroen en zijn kinderen door een supermarkt loop en hij vol enthousiasme iets aan het vertellen is tegen die kinderen, in het Thais! Daar snappen echt helemaal geen hout van! Ze gaan er eerst vanuit dat het weer zo'n blanke toerist is en dan spreek hij ineens vloeiend Thais tegen zijn 4 kinderen. Geweldig om te zien!

Zoals je hieronder op de foto's kan zien, zijn thaise mensen hier niet heel erg bedreven in auto rijden.. Nouja, het lijkt wel alsof iedereen hier verliefd is op zijn gepimpte auto's, maar het rijbewijs kregen ze volgens mij bij een pak wasmiddel. Gisteren was er een regenbuitje en onderweg naar de supermarkt zagen we drie gecrashte auto's... Je kijkt überhaupt je ogen uit hier in het verkeer. Sommigen rijden echt als dwazen en alles rijdt kriskras door elkaar. Apk kennen ze hier ook niet echt en sommige vrachtwagens zien eruit alsof ze elk moment kunnen instorten. Daarentegen rijden sommige Thai in de meest exclusieve auto's! En de helft van alle auto's is japans en volledig gepimpt met velgen, mega remmen en allerlei neon verlichting.


Ik kan zo nog eindeloos doorpraten over al mijn verwonderingen, maar ik bewaar dit voor de volgende keer.

Yin di ti dai pop kan (tot de volgende keer!)


  • 06 Mei 2014 - 09:23

    Dimitry:

    Yup, 40 graden. Bangkok is één van de heetste steden ter wereld. In de winter is het er iets koeler. Na een paar weken begint de hitte een beetje te wennen. Zo werkte het in ieder geval bij mij. De eerste dagen was ik geheel doorweekt van het zweet en aan het einde van de vakantie zweette ik bijna niet meer. Temperaturen onder de 27 graden gaan dan zelfs als fris aanvoelen :P
    Bovenop de Baiyoke Tower (hoogste gebouw van Thailand en het tweede Baiyoke hotel) hadden we het 's avonds zelfs koud!

    Als het te heet wordt kun je ook het luxe winkelcentrum Siam Paragon opzoeken (in de kelder van het gebouw zit een geweldig aquarium en op de bovenste etage verschillende bioscopen), daar kun je de hele dag doorbrengen in de airco.

    Wanneer begint het echte lesgeven?

  • 06 Mei 2014 - 13:37

    Marcel Ter Horst:

    Hey Dimitry,

    bedankt voor de info. Ik ging er al vanuit dat het beter zou worden.
    De kinderen hebben deze week nog schoolvakantie en volgende week begint de school weer.
    Vooralsnog zal ik mij bezig houden met het geven van gymles.
    Dat hebben ze hier nog nooit gehad, dus even aftasten hoe dat gaat met beperkt materiaal (gym matten kennen ze hier niet bijvoorbeeld) en de hoge temperaturen. Hoe vaak per week dat gebeurt is niet bekend. Wel is bekend er in totaal 30 kinderen zijn (op de hele school) waarvan 70% meisjes. Dat wordt dus een hoop voetballen! ;) Daarnaast probeer ik met Jeroen mee te denken over de visie van de school. Uiteindelijk is het de bedoeling dat de school zelfstandig gaat draaien, maar voorlopig is dat nog niet mogelijk met zo weinig kinderen...




  • 06 Mei 2014 - 14:45

    Paul V Z:

    Inderdaad Dimitry! Siam Paragon! Met een groot plein op het dak om lekker te genieten van de watervallen, en van de pure rijkdom bij het bovenliggende supermarkt!

    Bangkok heeft veel toeristische plekken!

    Die vind je bij elk toeristen bureau zoals het nationale Monument, Grote paleis, culturele centrum.

    Er zijn een paar dingen die ik fanastisch vond!
    Uitgaan op Koh San Road.

    Dat is een weggetje zonder regels en wetten. 1 Grote massa van dronken toeristen, drank, eten gedroogde schorpioenen.. Zelf vliegtuigbrevetten kan je daar kopen!
    Het is gewoon een ervaring!

    Chong Nonsi heeft een heel ander nachtleven
    Daar is het puur hoeren en zuipen en elke dag een heel goedkope markt!

    En ik dacht om in Las Vegas te komen moet je uitstappen bij Asok. Vanuit daar de mensenstroom volgen en je knalt in een neon verlichte zaal! :)

    En the best 4 last!

    Ga naar Saphan Taksin

    En neem een oldskoool boottour over de rivier naar Trung thong Bridge en weer terug :)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marcel

Actief sinds 14 April 2014
Verslag gelezen: 346
Totaal aantal bezoekers 12308

Voorgaande reizen:

20 Juli 2014 - 14 September 2014

2 maanden naar Vietnam

01 Mei 2014 - 20 Juli 2014

2,5 maand naar Thailand

Landen bezocht: